Criterii de analiză ale campaniilor de Black Friday 2022

În ceea ce privește rezultatele campaniei Black Friday 2022, până să începem să le detaliem, trebuie spus că din perspectiva portofoliului The Pharmacy, acestea vor fi punctate mai jos în funcție de mai multe criterii. Procentele pe care le veți găsi sunt calculate în funcție de vânzările totale (valoarea totală a comenzilor), numărul de comenzi plasate de către clienți, valoarea medie a coșului de cumpărături pe fiecare comandă plasată în magazin, bugetele investite în campaniile de Facebook și Google Ads și rata de conversie.

Datele au fost obținute de la peste 40 de magazine online, din diferite nișe, de mărimi diferite, dar toate au avut în comun organizarea evenimentului și anul precedent, cel puțin.

Cum au mers vânzările de Black Friday în 2021?

Iar acum să începem cu evoluția vânzărilor online în funcție de rezultatele din campaniile gestionate de The Pharmacy Agency de Black Friday în 2022 în comparație cu cele administrate în 2021 sau în anii anteriori. Dacă ne gândim la anul trecut, față de 2020, valoarea vânzărilor Black Friday în 2021 au crescut în medie cu aproximativ +41,31%. Apoi, numărul comenzilor a crescut cu +27,43%, ceea ce ne arată faptul că românii interesați de produsele sau serviciile clienților noștri au cheltuit mai mulți bani pe fiecare comandă plasată, valoarea medie a coșului de cumpărături crescând cu +9,45%.

Cum au crescut bugetele în 2021?

De asemenea, am mai remarcat atunci o creștere cu +96,33% a bugetelor de marketing pe partea de Google Ads, față de aceeași perioadă a anului trecut, și de +29,39% la Facebook Ads. Acest fenomen se explică, pe de-o parte, prin prisma faptului că interesul pentru Facebook a mai scăzut ușor, iar costurile pe partea de reclame au crescut. Pe de altă parte, a fost în general nevoie să creștem destul de mult bugetele la anumite categorii, datorită nevoii clienților de a obține un volum mai mare de vânzări.

Tot atunci am remarcat și următoarele creșteri, notate în infograficul de mai jos pe care îl puteți găsi detaliat în articolul nostru despre Black Friday-ul de anul trecut, aici.

Însă acum am cunoscut primul BF de când organizăm acest eveniment în care nu am avut creștere față de anii precedenți, sau cel puțin o creștere reală. 

Iată cum arată cifrele de anul acesta (care vorbesc de la sine), pentru weekendul 11-13 noiembrie:

Totuși, ce anume a dus la obținerea acestor rezultate?

Bugetele au fost mai mari, în general cu 28% pe Google și 26% pe Facebook, dar o problemă diferită față de alți ani a fost faptul că am simțit o plafonare a creșterii bugetelor, chiar dacă exista o disponibilitate de a le mări și mai mult, acest lucru nu era posibil. Cel mai probabil, motivul a fost scăderea interesului din piață față de eveniment sau poate lipsa atractivității unor oferte pregătite. 

Campaniile pe Facebook au pornit mai greu decât în alți ani și au fost foarte rigide în modificări rapide.

Apoi, analizând datele furnizate de unii jucători din piață putem spune că cifrele analizate pe portofoliul nostru sunt similare cu trendurile din piață.

Care au fost top 3 categorii de produse cel mai bine vândute?

În general, cele mai mari creșteri au fost la magazinele care au avut o ofertă bogată, mai degrabă orientată către tot site-ul și mai puțin pe un landing page anume. Astfel, nu s-au putut remarca 3 categorii anume de produse care să se fi vândut mai bine, căci a fost o diversitate de produse, iar ceea ce le-a făcut mai ofertante pe unele dintre ele a ținut mai mult de alte criterii, și nu neapărat de proprietățile lor. 

Poate un ”secret” de folosit pe viitor ar fi ca de Black Friday să încercăm să transmitem ofertele către tot siteul și nu doar într-un singur loc, strict. 

Care au fost produsele care nu prea au mers anul acesta și de ce rezultatele au fost diferite în acest an?

Aici pot există foarte multe motive, pornind de la contextul economic actual și iminența unei crize economice, dar și din cauza unei scăderi ”organice” a interesului față de eveniment.

Problemele sunt, așadar, mai multe, din păcate, ținând cont și de faptul că anul acesta, mai mult ca niciodată, timing-ul pe acest eveniment a fost foarte haotic, cu unii jucători care au pornit deja din octombrie campania, alții care au pornit de la începutul lunii noiembrie, alții care au încheiat campaniile înainte de data de 11 și, bineînțeles, mulți care au și acum în desfășurare această campanie.

Toate aceste mesaje fragmentate și perioadele diferite duc la scăderea interesului publicului față de eveniment, dar dacă adăugăm și oferte neatractive sau clasicul ”creștem prețuri înainte doar ca să avem un procent mai mare afișat”, rețeta unui eșec este sigură.

Revenind la așteptări și la cum au evoluat lucrurile, dar și cu gândul la viitor putem spune că da, ”Black Friday nu mai e ce-a fost” și, probabil, că nici nu va mai fi. 

Poate că acesta a fost ciclul normal, să fie un eveniment care la un moment dat să-și piardă din anvergură sau poate că modul în a fost abordat de către comercianți și oamenii de marketing a dus la declinul lui, poate că l-am ”uzat” prea mult în ultimii ani și nu ar trebui să fie o surpriză că am ajuns aici.

Nu credem că există o vină anume și nici nu ar trebui căutată, totul ține de așteptări, iar pentru anii următori acestea ar trebui adaptate la realitatea de acum.

Disclaimer

Infograficul de mai sus conține informații analizate pe baza rapoartelor provenite de la 40 de magazine online, care țin cont de vânzările din perioadele de desfășurare ale campaniilor de Black Friday ale anului 2022, pentru perioada 11-13 noiembrie. Acestea au rol strict informativ, pentru că există șansa ca ele să nu fie 100% precise, ținând cont de faptul că procesarea ulterioară a comenzilor poate modifica statistica finală.

Preluarea acestui infografic sau a datelor prezentate este acceptată exclusiv cu menționarea sursei, însoțită de link către www.thepharmacy.ro