Apelul la influenceri este o soluție la care recurg din ce în ce mai multe branduri pentru creșterea notorietății și vânzărilor. Acest apel se realizează, de regulă, în baza unei strategii de marketing mai ample. Promovarea prin intermediul influencerilor, indiferent de nișă, este o tactică venită în completarea campaniilor desfășurate prin intermediul propriilor canale ale fiecărui brand.
Piața influencerilor a devenit mai complexă, pe măsură ce rețelele de socializare au crescut în număr și popularitate. Prima alegere de obicei consta în numele mari din fiecare industrie, de la vedete la influenceri cu număr mare de urmăritori. Însă, investițiile sunt semnificative și, de cele mai multe ori, profilul abonaților acestor influenceri este unul general.
De aceea, în ultimul an, în special în contextul pandemiei, a crescut importanța micro și nano-influencerilor. Aceștia au comunități mai mici de urmăritori, însă conținutul postărilor și profilul abonaților este nișat, ceea ce prezintă un avantaj.
Află în continuare care este impactul pe care îl pot avea micro și nano-influencerii într-o asociere de brand și bune practici de alegere a acestora.
Ce sunt nano și micro influencerii?
Aceștia sunt influenceri la scară mică, cu un număr semnificativ mai mic de urmăritori:
- Nano-influenceri: între 1.000 și 10.000 de urmăritori,
- Micro-influenceri: între 10.000 și 50.000 de urmăritori,
- Influenceri de nivel mediu: între 50.000 și 500.000 de urmăritori,
- Macro-influenceri: între 500.000 și 1 milion de urmăritori,
- Mega-influenceri: peste 1 milion de urmăritori, în această categorie intrând și celebritățile.
Spre deosebire de categoriile cu peste 50.000 de urmăritori, rata de interacțiune a unui influencer nano sau micro este cu până la 7% mai mare, conform unui studiu desfășurat de Planoly.
În piață există de 3 ori mai mulți nano-influenceri decât mega-influenceri. Atât nano cât și micro influencerii prezintă o serie de avantaje în cazul unei colaborări:
- Relație mai strânsă cu comunitatea lor,
- Încredere mai mare în recomandarea unui produs de nișă,
- Conținut de nișă, specific unui anumit domeniu de activitate, nu general ca în cazul mega-influencerilor,
- Audiență de nișă, interesată cu precădere de un anumit domeniu de activitate,
- Bugete mai mici de colaborare – sunt rentabili și au o rată de returnare a investiției mai mare (ROI),
- Prezintă mai multă credibilitate în asocierea cu un brand.
Categorii de influenceri: cum alegem reprezentanții potriviți
Imaginează-ți următorul scenariu: targetul tău este format din oameni cu afaceri locale, la nivelul județului din care faci parte. Ai prefera să începi o colaborare cu un influencer de talie medie, cu audiență generală la nivel național, sau cu un nano-influencer al cărui grup țintă este format din business-uri locale?
Alegerea unui influencer depinde de nișa din care face parte, de audiența sa și de activitatea comunității sale. Contează ca acesta să ofere conținut valoros, de încredere, care poate fi asociat cu brandul tău. Trebuie să urmărești ce relație are acest influencer cu fanii săi, cum comunică și cum răspunde la comentarii.
Un influencer este ca un ambasador de brand pentru business-ul tău. Acesta te va reprezenta, în fața comunității sale, motiv pentru care e important să alegi persoana care împărtășește valori asemănătoare.
Un nano sau micro-influencer preferă, de obicei, remunerația în bunuri, în locul celei financiare. Aceștia pot folosi produsele tale, după caz, pentru a crea conținut pentru comunitatea lor. Ei te ajută să ajungi la o audiență care, prin alte mijloace, este mai dificil de atins.
Vrei să vezi topul influencerilor din România în funcție de popularitate? Accesează aplicația starngage.com.
Cât câștigă un influencer în România
Conform unui studiu realizat în 2021 de către MOCAPP – platforma de influencer marketing fondată de Florin Grozea și de compania de audit în social media HypeAuditor, onorariile unui influencer pentru o postare pe Instagram în România variază între 60 Euro și 1.400 Euro.
Piața influencerilor din România a fost estimată la aproximativ 12 milioane de Euro rulați anual în campanii de publicitate, în urmă cu un an.
Conform datelor obținute în urma analizei campaniilor cu influenceri din România, brandurile au obținut 3,22 Euro pentru fiecare 1 Euro investit.
La nivel global, piața de influencer marketing a fost estimată la 16,4 miliarde de dolari în 2022. Este o creștere aproape de 10 ori mai mare față de 2016, când piața valora aproximativ 1,7 miliarde de dolari.
În momentul de față, atât în România cât și la nivel global, Instagram este platforma aflată în topul canalelor utilizate de influenceri, cu o pondere de 79% în 2021. A doua platformă preferată este Facebook, urmată de TikTok și YouTube.
Apelul la influenceri este suficient?
Campaniile de promovare prin intermediul influencerilor sunt doar o parte a întregului mix de marketing. Alături de promovarea Facebook Ads și Google Ads, respectiv optimizarea pentru motoarele de căutare și campaniile de newsletter, reclama prin intermediul micro și nano influencerilor reprezintă o completare a eforturilor proprii ale companiei.
Așadar, soluțiile de expunere prin intermediul influencerilor, indiferent de dimensiunea lor și nișa de activitate, trebuie integrate într-o strategie mai amplă.
Leave a Reply