Lucrând la diverse proiecte de marketing în ultimii ani am observat că există mai multe tipuri de campanii și strategii de marketing care au succes.
Dacă întrebi managerii și antreprenorii ce anume își doresc de la marketing, aceștia vor răspunde: mai mulți clienți!
Atunci începe lupta!
Creezi campanii, faci reduceri, te lupți cu concureții în prețuri, analizezi cote de piață și faci planuri de viitor, toate pentru a atrage cât mai mulți clienți. Când ajungi să ai mulți clienți îți dorești și mai mulți clienți.
Cam acesta este marketingul contemporan: este ca o junglă în care prădătorii (brandurile) urmăresc zilnic prada (clienții) și se luptă cu competitorii.
Este și cea mai bună variantă?
Cu siguranță nu este! Marketingul contemporan este un consumator uriaș de resurse și după părerea mea comite o greșeală gravă: plasează în centrul sistemului individul și își măsoară eficiența în numărul de indivizi convertiți în clienți.
Nu spun că nu ar trebui să dai o importanță majoră consumatorului, dar nu individual. Omul este o ființă socială, omul aderă la un anumit grup sau altul, are nevoie de persoane cu care să se identifice, omul trăiește în comunități și atunci marketingul trebuie să țintească acest aspect. Marketingul trebuie să țintească comunitățile!
De ce este aceasta o strategie de marketing câștigătoare?
În primul rând pentru că este mai ușor și mai eficient să comunici cu o comunitate decât cu un individ. Dacă reușești să convingi câțiva membri ai comunității, aceștia pot convinge la rândul lor pe ceilalți că produsul tău este bun.
Acest mod de a aborda marketingul îți schimbă perspectiva, de la a te gândi constant la clienți noi, la cum îi poți păstra pe cei deja existenți și de a crește comunitatea din jurul brandului.
Un alt avantaj este specializarea brand-ului pe anumite nișe care sunt reprezentate de aceste comunități. De asemenea poți folosi rețelele de socializare la capacitatea lor maximă, pentru că acestea îți pot pune la dispoziție accesul la numeroase comunități deja existente.
Un exemplu de la noi este comunitatea Indygen de la Vodafone.
Vodafone este o cunoscută rețea de telefonie care se adresează în special mediului de afaceri. Anul acesta și-au propus să treacă și pe un alt segment de piață dominat de Orange, cel al tinerilor.
Strategia nu a fost una clasică însă. Vodafone a ales să nu poziționeze direct brand-ul propriu pe acest segment, ci să se poziționeze cu Indygen.
Ideea Indygen este de a deveni o comunitate pentru tineri:
”Un serviciu digital destinat exclusiv tinerilor, ce-ţi oferă conectivitate şi soluţii pentru stilul de viaţă urban al generaţiei tale. O generaţie smartly connected, nedespărţită de smartphone! Hai să faci primul ban al tău – descoperă Indygen Cash! Te vrem mai sexy, mai liber şi mai smart – descoperă soluţiile Indygen Skillz. Welcome to the rebel base şi nu rata oportunităţile pentru că te vrem smart şi pe cont propriu!” – mai multe despre Indygen aici: https://www.indygen.ro/ce-si-cum/
Este o mișcare foarte interesantă pentru Vodafone pe piața din România.
Dacă comunitatea va fi gestionată bine pe tremen lung, nu doar segmentul de tineri va fi atras către Vodafone, dar și segmentul de clienți peste 25 de ani va crește și va fi mai loial brand-ului.
Iată deci un exemplu de marketing al viitorului realizat chiar aici în România, un exemplu pe care îl poți analiza explorând siteul și rețelele lor de socializare (poate voi scrie la un moment dat un articol mai detaliat legat de Indygen).
Ce poți face tu marketer sau antreprenor?
Pune bazele sau apropie-te de o comunitate de oameni cărora le poți oferi ceva mai mult decât produsul tău, apropie-te de stilul lor de viață și integrează-te pe tine și brand-ul pe care îl reprezinți în această comunitate.
Dacă ești frizer creează o comunitate a celor ”frezați”, încurajează-i să se expirme și pune-i în valoare, iar ei vor veni la tine să își facă ”freza”, dacă vinzi apă plată apropie-te de o comunitate a oamenilor sportivi care preferă mișcarea și stilul de viață sănătos, iar exemplele pot continua, trebuie doar să fii puțin creativ și să gândești pe termen lung.
0 Comments
2 Pingbacks