Pepsi vs Coca Cola, e deja un clasic, sunt probabil brandurile cu cele mai tari reclame de pe glob, cunoscute pentru creativitate, consecvența și frecvența cu care le lansează.

Pepsi vs Coca Cola

Pe de altă parte sunt mari rivali și fac lumea noastră, a marketerilor, mai frumoasă, cu tot felul de atacuri mai mult sau mai puțin fairplay. De aceea, dedic acest articol rivalității dintre Cola și Pepsi, urmând ca la final să vedem cine câștigă!

Runda 1: Logo

Victor Sosea a surprins într-un grafic foarte fain evoluția celor două logo-uri:

coca-cola-vs-pepsi-logo

Dacă Pepsi a încercat mereu să inoveze, iar diferențele față de începuturi sunt enorme, Cola a fost mai ”cuminte” din acest punct de vedere și a încercat să rămână la ideea inițială (din 1900).

Pepsi a avut parcă mereu o criză de identitate și nu a reușit să găsească o formulă stabilă (sau nu a vrut).

Runda aceasta merge la Cola din punctul meu de vedere, nu neapărat pentru un design uluitor, ci pentru consecvență în timp.

Runda 2: Reclame de brand

Nu pot reda aici toate reclamele celor două branduri pentru că ți-ar crește unghiile dând scroll. Am ales câteva mai reprezentative pentru fiecare.

Pentru Cola:

Pentru Pepsi:

Aici apare deja o diferență foarte mare. Cola a mers mai mult pe concepte sau sentimente, iar Pepsi pe asociere de imagine cu artiști și sportivi.

Ambele branduri au avut multe de câștigat din campaniile lor publicitare, chiar dacă au avut strategii total diferite.

E greu să declar un învingător în această rundă, așa că va trebui să dau egalitate: Cola un mare plus pentru că a făcut lucruri memorabile, iar Pepsi pentru că a făcut adevărate filme.

Runda 3: Reclame anti rival

De capitolul acesta nu prea se vorbește oficial, deși internetul e plin de exemple din partea ambelor tabere.

Să vedem câteva exemple superbe în care doi mari rivali investesc mulți bani în spoturi care să ”faulteze” imaginea adversarului.

Pepsi a atacat cu:

Iar Cola a ripostat cu:

Bătălia s-a dus și pe vizual, iar un exemplu superb este cel de la Halloween-ul trecut (pentru alte exemple poți intra pe boardul meu de pe Pinterest)

download

Deși Cola a avut răspunsuri puține, dar deștepte, runda o câștigă detașat Pepsi cu mai multă agresivitate și o frecvență a ”loviturilor” mai mare.

Runda 4: Campanii de guerrilla

Aici runda începe cu un K.O pentru Pepsi. Din păcate nu există campanii notabile din partea lor pentru această rundă (dacă găsești ceva, dă-i un share).

Pot nota doar această campanie virală cu pilotul Jeff Gordon, care a avut și o replică pentru un fan care aparent susținea că prima e fake:

În schimb, Cola are multe exemple de acest gen, am scris despre ele în articolul cu metode de promovare de guerrilla.

Runda 5: Distribuție și vânzări

Se pare că cele două branduri sunt reprezentate în peste 200 de țări și teritorii conform datelor oficiale, dar Pepsi este al treilea brand de cola vândut la nivel mondial, după Coca Cola și Diet Coke.

Într-un articol de pe Yahoo Finance cifrele Pepsi arată puțin mai bine, iar Cola este în scădere (aici vorbim de vânzările și valorile generate de toate brandurile din cele două familii):

http://finance.yahoo.com/blogs/talking-numbers/real-reason-why-pepsi-beating-coke-143021474.html

Totuși, pentru că vorbim de băuturi aici, această rundă merge la Cola pentru supremația deținută în vânzări față de Pepsi.

Învingător:

Aaaand the winner is: la puncte ar câștiga Coca Cola. Adevărul este că Pepsi a încercat să fie un adversar demn, dar nu a reușit să țină piept rivalului. A copiat mult, a găsit cu greu o identitate și a investit sume colosale în advertising, sacrificând marjele.

Coca Cola este câștigătorul de drept al aceste confruntări, dar ambii jucători vor pierde dacă nu vor găsi o soluție la această mare problemă de imagine și de conștientizare a oamenilor: prea mult zahăr, iar oamenii au început să realizeze că bine nu le face.

Dacă răspunsurile vor fi la fel de vagi și incomplete timpul și consumatorii vor scoate din joc ambele branduri. Provocare nu mai este cine vinde mai mult, cine se asociază cu cine sau cine e mai creativ, provocarea este găsirea de alternative în dezvoltarea produsului și în revenirea la o comunicare bazată pe produs. În aceste vremuri nu mai există Pepsi vs Coca Cola ci vorbim despre cola (produsul) vs consumatori.

La final te las să desemnezi și tu ”învingătorul”, Pepsi sau Coca Cola?