Zilele astea s-a tot vorbit despre reachul organic de pe Facebook și toată lumea și-a dat cu părerea pe treaba asta, unii au spus că Facebook va muri, alții au spus că reachul de fapt nu a scăzut, iar unii au spus că e normal să fie așa.
Am văzut tot felul de numere și statistici vehiculate în această privință, de cât este de fapt reachul organic pe Facebook, 16%, 10% sau xxx% și mi-am propus să analizez aceste date să vedem câteva marje și statistici pe bune direct de la sursă.
Poate știi că Facebook abordează paginile selectiv când vine vorba de reach: paginile cu mulți fani au mai puțin, iar paginile cu puțini fani au mai mult și atunci analiza am realizat-o pe două pagini diferite, una cu peste 66.000, iar una cu puțin peste 2000.
Ce-a ieșit este interesant!
Iată cum am analizat:
În insights, în partea dreaptă de sus există butonul Export Data, o secțiune care îți pune la dispoziție toate statisticile detaliate ale unei pagini de Facebook (ceea ce vezi în Insights este de fapt cam 5% din tot ce se analizează).
Am ales să export rapoarte din perioada 1.01.2013 – 31.03.2013 și 01.01.2014 -29.03.2014, atât page level data, cât și post level data pentru ambele pagini.
Ce am urmărit?
În primul rând m-am uitat la raportul Post level data, primul sheet, coloana T ”Lifetime Post reach by people who like your Page”, unde se raportează numărul de fani ai paginii tale care au văzut o anumită postare.
ATENȚIE!!! Atunci când vorbim despre reachul organic trebuie în primul rând să ne uităm la câți fani ai paginii noastre au vâzut postarea din numărul lor total, raportarea din insights arată câți oameni fani și non fani au văzut o anumită postare, iar acest lucru ne poate induce în eroare când vrem să aflăm o pondere din numărul nostru de fani.
După ce am eliminat postările care beneficiaseră de boost am făcut o medie comparativă pentru cele două pagini între cele două perioade analizate.
Iată rezultatele:
Pagină mică (2000 de fani, dar în prima perioadă analizată avea în jur de 1000) în perioada 01.01.2013 – 31.03.2013 în medie 213 fani vedeau o postare, iar în perioada 01.01.2014 – 29.03.2014 doar 156 (numărul de fani fiind de 2000).
În puține cuvinte, la dublarea numărului de fani pagina a avut o scădere de 25% a mediei numărului de fani ce au văzut o postare.
Pagina mare (66.000 de fani, cu aproximativ 62.000 în prima perioadă analizată) în perioada 01.01.2013 – 31.03.2013, 2022 de fani vedeau în medie o postare spre deosebire de perioada 01.01.2014 – 29.03.2014 în care doar 616 fani au văzut în medie o postare.
În acest caz vorbim de o scădere foarte mare, aproape de 4 ori mai puțini fani văd postările față de anul trecut.
Țin să precizez că numărul total de postări este constant în ambele cazuri în cele două perioade analizate, iar tipul conținutului este similar, fără prea mari modificări.
Cele mai performate tipuri de postări în ambele cazuri, pentru ambele perioade au fost postările de tip status update, iar cele mai slabe au fost cele cu poze.
Pentru a valida această analiză am mai comparat o serie de date cu acestea și anume numărul de fani online. În raportul Page level data, pe ultimul sheet ”Daily liked and online” am făcut o medie generală pe toate orele pentru a vedea câți fani sunt online.
Din păcate analiza este disponibilă doar pentru perioada 01.01.2014 – 29.03.2014, această opțiune fiind introdusă în a doua parte a anului 2013.
ATENȚIE!!! Este vital să raportăm numărul mediu de oameni care văd o postare la numărul de fani online și NU la numărul total de fani ai paginii, pentru că fanii unei pagini care stau online este cu mult sub jumătatea numărului de fani ai paginii.
Poți face această analiză și individual pe o anumită postare, dar postările analizate trebuie să fie cele din preajma orelor fixe pentru că doar la ore fixe Facebook ne spune câți fani sunt online.
Rezultatele sunt:
Pagina mică are în medie 616 fani online în timpul unei zile, iar pagina mare 16.595. Comparând aceste date cu media de oameni care vede o postare obținem:
– pentru pagina mică (156 media de fani care văd o postare / 616 – numărul mediu de fani online într-o zi) – 25,32%
– pentru pagina mare ( 616 media de fani care văd o postare / 16.595 – numărul mediu de fani online într-o zi) – 3,71%
Concluzie:
Datele sunt destul de puțin încurajatoare pentru o pagină mare, iar problema morală pe care și-o pun cu toții este: dacă am investit bani și timp în atragerea de fani, de ce nu pot să comunic cu ei? de ce sunt ”penalizat” pentru că am mulți fani?
Practic, dacă nu plătești și ai mulți fani este foarte greu să intri în legătură cu aceștia pe cale organică și atunci te întrebi, este rentabil să am o pagină cu zeci, sute de mii de like-uri?
Păi nu prea se merită… este de asemenea greu să creezi postări care să ajungă virale pentru că nu există o teorie a viralității, iar acest lucru se întâmplă rar și depinde de zeci de variabile.
Ce poți face?
Nu sunt de acord cu afirmațiile de genul: Facebook este varză, Facebook o să moară. Nu sunt pentru că îmi place să gândesc pragmatic și văd realitatea: 7.200.000 de conturi și este în creștere. Prevăd cel puțin încă 5 ani de monopol Facebook în România și am zis aici de ce Twitter in Romania nu va avea succes în viitorul apropiat.
Există totuși soluții:
– postează mai des statusuri cu text sau text + link (lucruri utile, de ajutor) – ai aici mai multe sugestii
– folosește boost post (da știu, e nasol să te sfatuiesc să bagi bani în Facebook, dar până la urmă este cea mai bună variantă de a interacționa cu oamenii și nu doar fanii tăi, iar varianta de boost post cu 10 dolari este optimă – voi face o analiză într-un viitor articol)
– nu te concentra prea mult pe reach! Nu câți oameni văd postările este esențial, câți intră pe site și cumpără este mai important!
– regândește conținutul postat și fii mai personal (oamenii s-au săturat de clasicele mesaje comerciale răsuflate, iar scăderea în interacțiune este mai mare și nu se datorează deloc schimbărilor din Facebook).
Dacă te-ai hotărât să te joci cu aceste date și tu (ceea ce îți recomand), lasă un comentariu mai jos cu rezultatele să vedem cu arată.
0 Comments
3 Pingbacks