Deja de ceva timp se tot vorbește despre cât de important este să ne pregătim site-urile, strategiile și campaniile pentru a putea capta traficul provenit de pe dispozitivele mobile.
Pentru a sublinia evoluția fenomeului, am analizat 11 dintre conturile pe care le gestionez, în campaniile de Facebook și în Google Analytics, iar rezultatele sunt foarte interesante.
Analiza este centrată mai mult pe magazine online, luna de bază a fost Februarie (2015 și 2016), iar conturile alese au fost cele în care există un echilibru între distribuția pe dispozitive (am exclus conturile unde se fac campanii doar pe mobile sau doar pe desktop).
Facebook:
Pentru fiecare cont în parte am analizat cele mai importante campanii din luna februarie, iar cifrele sunt foarte clare: în medie, 65.6% dintre clickuri au provenit de pe dispozitivele mobile și doar 34.4% de pe desktop.
Mai jos, graficul comparativ pentru toate cele 11 conturi.
Vom vedea că fenomenul crește cu o amploare incredibilă, de la lună la lună, iar campaniile în care am fost nevoit să exclud dispozitivele mobile din cauza neadaptării site-urilor, au fost foarte slabe.
Față de anul 2015, numărul de clickuri în campaniile de Facebook a crescut în medie cu 12%.
Traficul pe site:
Tendința se respectă și în ceea ce privește volumul total de trafic analizat prin Google Analytics. În acest caz, situția este încă favorabilă traficului provenit din desktop, media fiind de 54% și implicit 46% pentru traficul provenit de pe dispozitivele mobile.
Mediile acestea sunt influențate de către toate sursele de trafic, nu doar de către campaniile de Facebook. În acest caz am analizat tot traficul de pe cele 11 conturi, fără să exclud vreo sursă.
Ponderea majoră pentru o medie mai mare a volumului de trafic provenit de pe dispozitivele mobile este datorat, în mare parte, campaniilor de Google Adwords search și căutărilor organice din Google.
Schimbarea majoră apare atunci când comparăm datele din luna februarie 2016 cu luna februarie 2015. Am observat că media traficului provenit de pe dispozitivele mobile a crescut în 2016 cu aproape 17% față de 2015, implicit traficul de pe desktop înregistrând o scădere cu aceeași valoare (2015 – mobil: 29.8%, desktop: 70.1%).
Deja din ce în ce mai multe conturi înregistrează volume mai mari de trafic provenite de pe mobil, acest lucru confirmând tendința generală de creștere observată și în cazul campaniilor de Facebook.
Provocări:
Anul trecut, Google a început să penalizeze site-urile neadaptate pe mobil (am scris despre asta, AICI) și de curând, în căutările pe mobil, site-urile adaptate pe aceste dispozitive sunt marcate ca atare.
Acesta este un alt pas important din partea celor de Google, ce vine în sprijinul site-urilor adaptate pe mobil, dar în detrmimentul site-urilor neadaptate.
Un alt aspect, poate mult mai important decât penalizările algoritmului Google, este experiența pe care utilizatorii o au pe site atunci când îl acceează de pe mobil. Oamenii nu mai au rădbare cu site-urile neadaptate, au nevoie de rapididate, ușurință în navigare, elemente la îndemână și mai ales experiență relevantă în navigarea pe site.
Poate că în aceste moment, deși traficul din dispozitivele mobile a crescut foarte mult, vânzările nu sunt atât de mari. Utilizatorii nu sunt încă obișnuiți să cumpere direct de pe mobil, dar și acest număr este într-o continuă creștere, iar când volumul celor care cumpără de pe mobil îl va depăși pe cel al utilizatorilor care cumpără de pe desktop, site-urile neadaptate vor înregistra scăderi drastice de trafic și vânzări.
Tendința este clară, iar acum adaptarea pentru dispozitivele mobile nu mai este ceva la care să te gândești și poate să implementezi în viitor, ci este un lucru absolut obligatoriu pe care dacă nu l-ai realizat, vei avea numai de pierdut de acum înainte.
Nu mai este vorba doar despre penalizările de la Google sau de limitările din campaniile de Facebook Ads, ci despre ”penalizările” pe care le vei primi din partea utilizatorilor, iar acestea vor fi cela mai dure.
Leave a Reply