Parcă din ce în ce mai multe businessuri se deschid spre online, iar asta e foarte bine. Sunt încă foarte multe afaceri interesante care ar trebui să facă pasul spre online, dar ezită și pierd cotă, clienți, bani. Pe de altă parte, apar tot mai multe magazine online fără noimă, create de oameni care au mirajul că în online e simplu, că treaba se face rapid, ușor și ieftin.

manager

Nu vreau să fiu rău și nu vreau să critic pe nimeni, dar 5000 active din 20.000 parcă e îngrijorător. Să pui pe picioare un magazin online care să ajungă pe profit nu e lucru simplu, nu e deloc ușor și nu e nici ieftin. Nu vreau să-i descurajez pe cei care vor să-și pornească o afacere online, dar vreau să le spun corect și deschis ce-i așteaptă și ce trebuie să facă pentru a aduce business-ul pe linia de plutire.

În cele ce urmează o să încerc să construiesc un fel de fișă a postului minimă pentru orice fel de manager de magazin online, un fel de cerințe pe care le-aș avea dacă ar fi să pregătessc un anunț de angajare.

Nu vreau să fiu motivațional, dar nici demotivațional! Este doar o listă cu lucruri pe care le consider relevante și pe care le observ zi de zi, din perspectiva mea de om de agenție.

Așa că:

# nu te zgârci la dezvoltare și la platformă: aici, Andrei Chira a argumentat perfect, îți sugerez să citești și articolul lui pentru că primul pas în pornirea unui business online ar trebui să nu fie și cel mai prost;

# investește constant în campanii de promovare: chiar dacă ai sezonalitate puternică nu trebuie să întrerupi campaniile de promovare niciodată. O lună de pauză în campanii poate afecta următoarele luni, chiar dacă vânzările pot scădea simțitor, mai ales în afara sezonului. Trebuie să existe mereu un buget alocat campaniilor, chiar dacă vor fi câteva luni cu buget minim, chiar dacă costurile de conversie vor crește, prezența constantă e foarte importantă. Mai ales că sunt și obiective secundare la care se poate lucra: creșterea comunității, brand awareness sau abonați;

# lucrează cu specialiști, nu fii tu omul orchestră: ar fi și poate chiar va fi subiectul unui articol viitor pentru că sunt multe de spus. Mulți proprietari de magazine online au tendința să le facă ei pe toate, în cel mai mic detaliu, dar acest lucru nu este deloc productiv. E o regulă nescrisă, dar experimentată conform căreia, atunci când vrei să le faci pe toate, nu faci nimic bine. În online, regula asta e de aur! Nu poți ține pasul cu schimbările aduse de către Facebook și Google în paralel și nu poți gestiona în mod eficient toate celelalte aspecte ale listei de mai jos. Așa că mai bine apelezi la specialiști care să te ajute acolo unde expertiza ta se încheie. Nu spun să angajezi oameni pe fiecare proces sau să externalizezi toate activitățile către agenții, totul trebuie făcut cu măsură, în limita unui ROI satisfăcător, dar strategia ”one man show” este cu siguranță ineficientă;

# investește în brand: pentru că pe termen lung asta va vinde. Fie că alegi să lucrezi cu bloggeri sau în alte mijloace, fă-o! Investește constant în campanii de brand, chiar și un buget minim, dar asigură-te că numele magazinului tău va fi asociat în timp cu domeniul în care activezi:

# caută mereu idei și inovează experiența utilizatorului: cu trimitere la primul #, nu ajunge doar să construiești un site bun, trebuie mereu să-l testezi, să aduci îmbunătățiri, să îl personalizezi în funcție de feedbackul utilizatorilor sau a datelor din Analytics;

# gândește-te permanent la cum poți fideliza clienții: fie că le trimiți mici cadouri la fiecare comandă, că le dai vouchere, mesaje personalizate de mulțumire sau îi suni, investiția în campanii de promovare va fi inutilă pe termen lung dacă nu este susținută de un efort de fidelizare. În fond, clienții tăi mulțumiți au cel mai bun cost per click;

# provoacă mereu oamenii cu care lucrezi, dar nu-i agasa: dacă lucrezi cu o agenție sau ai angajați care se ocupă de anumite procese investește timp în a-i face să vină mereu cu idei noi, cu soluții practice și stabilește de comun acord un sistem de raportare care să nu fie agasant. Alege ședințe de raportare la 15 sau chiar 30 de zile în detrimentul discuțiiilor zilnice pompieristice. Stabilește obiective clare și testează în permanență lucruri noi, nu soluții de moment la probleme ce apar punctual;

# participă la eveniemnte de profil și fă networking cu alți oameni din industrie: sunt câteva pe an, nu foarte multe, dar sunt de neratat. Trebuie să vezi constant noutățile din domeniu, să vorbești cu oameni care au mai multă experiență și de la care ai multe de învățat. Trebuie să ieși constant din ”cutiuța” ta, iar aceste evenimente sunt o oportunitate foarte bună pentru asta;

# gândește și administrează politica comercială a magazinului: probabil cea mai importantă atribuție a ta! Mulți proprietari de magazine online se concentrează mai degrabă pe care este CPC-ul mediu din ultima campanie decât pe soluții de a aduce produse noi și utile pe site.  Atunci când îți cunoști foarte bine concurenții și produsele poți realiza campanii de promovare geniale, poți rotunji ratele de conversie cu costuri minime și poți aduce plus valoarea brandului;

# caută oportunități și parteneriate strategice: peste tot, oriunde

# nu te aștepta la miracole peste noapte: răbdare și perseverență, pe scurt. Business-ul online nu este marele secret al îmbogățirii, nu va crește peste noapte și nu te va duce în topurile Forbes în câteva luni. În online e mult de muncă, multe lucruri de testat, de urmărit și de analizat, multe decizii de luat în fiecare zi. Toate astea se întâmplă în timp, iar mirajul ”loviturii” rapide, este cel mai fals lucru despre un business online;

Cred foarte mult că managerul trebuie să se ocupe de strategie și sinergie între diferitele elemente ce gravitează în jurul magazinului online. Trebuie să se concentreze mereu pe acele 20% dintre activități care aduc 80% din profit. Implicarea în activități punctuale și în detalii inutile nu va aduce o creștere dorită magazinului online;

Pare mult? Da, sunt multe lucruri de făcut, dar cam asta ar trebui să facă în fiecare zi un manager de magazin online. Ahh, nu faci asta full time? Atunci poți trece în listă cu mențiunea ”obligatoriu”: job-ul este FULL TIME!