Cam de 2 ani, tot citesc despre cum Facebook vrea să ia din ”pâinea„ celor de la Google pe piața de search, dar am zis că sunt doar vise, că vulpea visează la struguri și că nu sunt șanse să te lupți cu inventatorii căutării pe net.

Fox-and-grapes-614x236

Oare așa să fie?

Păi nu e chiar așa, evident! 🙂 Să vă povestesc…

Că Facebook a tot lucrat pe la search și l-a schimbat enorm de mult în ultimii ani, am observat, dar am zis că e normal, că așa trebuie. Am zis că la așa multe profile și mult content, un search bine pus la punct e musai…

Că Facebook are un munte de content pe care nu-l mai accesează nimeni și stă pierdut pe fundurile serverelor albastre, m-am gândit, dar am zis că-l șterg ei după câțiva ani…

Că Facebook a făcut tot posibilul să scoată din joc sau să cumpere concurenții direcți, m-am prins, dar că ar urma Google, asta nu mi-a trecut deloc prin cap…

Pentru că tot nu-mi venea să cred și pentru că ”facebook it” nu are niciun sens, am zis să testez pe propria mea piele! Am stat o săptămână fără Google, am căutat tot ce aș fi căutat în general acolo, direct pe Facebook.

Și ce să vezi?

La început e ciudat, foarte ciudat. Căutările nu au o logică prea clară, dar asta nu pentru că nu au o logică, ci pentru că nu eram obișnuit să fac asta în mod frecvent. Creierul meu era deja setat ca pentru o căutare de genul ”bar brașov” să mă trimită pe Google, pe Facebook părea imposibil, fără șanse, trebuie căutat exact numele barului, altfel nu mer…

Wow! Baruri în Brașov! 😀 Vizitate de prietenii mei chiar, multe, cu review, cu locație exactă, WOW! (bine, primul bar din listă e din Făgăraș, dar să nu căutăm nodul din papură)

Am vrut să exagerez și pentru că eram în căutare de nutriționist, am zis să-mi încerc norocul pe Facebook!

Am găsit de la evenimente specifice, la recomandări directe ale unor prieteni și profile sau pagini ale nutriționiștilor brașoveni pe care nu-i găsești altfel pe Google.

Am căutat piese auto și am găsit mai multe rezultate utile decât m-aș fi așteptat, am căutat informații în general, am găsit foarte multă diversitate.

Search-ul pe Facebook s-a schimbat foarte mult în ultimul timp și a început să devină din ce în ce mai ”inteligent”, oferind sugestii la căutare, având numeroase filtre pe căutările avansate și rezultate filtrate pe relevanță. Ce să mai, se vede că se investește în el.

Bun, acum doar pentru că lucrez toată ziua cu Facebook și îmi place ceea ce fac, nu înseamnă că sunt cel mai mare fan și că am scris acest articol pentru a aduce ode. Am făcut un test, am vrut să văd dacă Facebook ar putea fi un motor de căutare relevant și dacă se va putea ”bate” într-o bună zi cu Google.

Concluzia mea este una relativ simplă și o las așa: motorul de căutare Facebook are multe plusuri față de Google, dar minusurile sunt încă prea mari (informațiile specific sunt greu și aproapte imposibil de găsit pe Facebook). Partea foarte interesantă este că pot fi folosite în mod complementar, mai ales datorită ”personalizării” pe care o au rezultatele căutărilor din Facebook, iar asta poate oferi în multe cazuri rezultate mai relevante decât Google.

În alte știri:

Facebook a anunțat venituri de 8.5 miliarde de dolari în Q4 2016, în creștere față de anul și quarterul precedent, majoritatea veniturilor venind din Ads.

Piața de search, dominată de către Google, este estimată undeva la 90 de miliarde de doalari în 2017. Now, do you get it? 🙂