Anul 2013 a trecut. A fost unul plin de evenimente și schimbări în marketing, dar 2014 va fi unul și mai important după părerea mea.

marketing 2014

Era digitală este în plină dezvoltare și odată cu ea se schimbă comportamente, obiceiuri, dar și brandurile sau modalitatea în care acestea fac marketing.

Am analizat în punctele de mai jos acele lucruri pe care, noi la DR Consultants, le vom avea în vedere atunci când vom pregăti și dezvolta strategiile de marketing pentru 2014:

1. Marketingul online a devenit obligatoriu:

Dacă mai existau dubii acum e clar: marketingul online a devenit un ”must have” pentru orice companie, de orice fel. Mi se pare pueril să enumăr acum beneficiile marketingului online, acest punct fiind doar un reminder, o trecere în revistă a realității lui 2014.

2. Bugetele de online trebuie să fie mai mari:

Dacă tot am vorbit de marketing online trebuie să precizez și că, datorită schimbărilor dictate de Facebook și Google în 2013, bugetele alocate onlineului trebuie să crească în 2014. Pentru a folosi la maxim potențialul oferit de acești doi giganți monopoliști, trebuie să scoatem din buzunar puțin mai mult ca în 2013 (30 – 40 % în plus mai exact).

3. Va trebui sa se lucreze mai mult pe campanii:

În 2013 am experimentat cu succes modul de lucru pe campanii. Poate nu am descoperit apa caldă, dar cu siguranță este o tendință foarte bună de urmat. Lucrând pe campanii ai numersoase avantaje atât din punct de vedere al bugetului, flexibilității, dar și din punct de vedere al percepeției clienților. Oamenii își doresc mesaje cât mai clare, la obiect și pe un termen cât mai scurt.

4. Va trebui să se pună foarte mult accent pe branding:

branding

Într-o eră digitală identitatea companiilor pălește. Deși, atât noi, marketerii, cât și managerii, ne-am aventurat în digitalizarea marketingului și luptele pe baza prețului, acest lucru a dus la slăbirea brandului și identității companiilor din România. Nu vorbesc aici de micii jucători, ci mă refer la jucătorii mari din piață.

În 2014 văd o revenire, pe de-o parte, la marketingul de bază, la marketingul care are ca element central brandul și valorile sale.

5. Trebuie să forțăm cu campanii virale:

Știu că pare contradictoriu să vorbesc în același timp pe un ton conservator (”să ne întoarcem la branding”), iar la punctul următor să vorbesc despre campanii virale. Nu sunt eu excentric, dar anul în care facem marketing cam asta impune.

Este nevoie de mai mult dinamism în marketingul românesc, este nevoie de mai mult curaj, iar acestea se pot obține prin campanii de marketing viral ce lipsesc cu desăvârșire din peisajul autohton.

6. Miza va crește pentru black friday:

Anul acesta am avut un black friday cel puțin ciudat 🙂

În piață, acest moment ”zero„ al retailerilor nu a fost perceput tocmai bine, mai ales că anul acesta efectul evenimentului s-a diluat prin întinderea excesivă în timp, dar și prin folosirea zilnică a termenului ”reduceri” pentru orice fel de promoție, fie ea cât de irelevantă.

Cu siguranță, pentru 2014 miza este foarte mare, dar și creativitatea retailerilor trebuie să fie pe măsură. Oamenii devin pretențioși și atenți, au nevoie de ceva nou pentru a putea fi captivați.

7. Content is the king!

Cel mai clar trend (pe care l-am predicat de la deschiderea acestui blog), este de departe conținutul. S-a vorbit de conținut în online foarte mult și se tot vorbește în continuare. Unii au înțeles, dar mulți nu.

Nu mai este vorba doar de conținut online, nu este vorba de ce postezi sau nu pe Facebook și nu este vorba de articole. Este vorba de a crea valoare adăugată în comunicare și în vânzare astfel încât să fie evitată o luptă inutilă în prețuri, marja să fie conservată, iar vânzarea să fie justificată prin valoare și valori.

Un exemplu de cum poate fi organizată o astfel de strategie este prezentat în acest articol.

În concluzie anul 2014 este un an foarte interesant în marketing, cu multe provocări noi, dar și cu redescoperiri ale identității.

Cam așa arată pentru mine, acum la început anul 2014 în marketin, tu cum îl vezi?