Asistăm în această perioadă la un curent de marketing pe care l-am putea numi: ”dacă nu ești în online nu exiști”.

Tot mai mulți marketeri și manageri se grăbesc să își mute teatrul de operațiuni la nivel online profitând astfel de acest val.

marketing offline

Ca marketer adept al curentului online, simt totuși nevoia să aduc câteva precizări legate de acesta:

1.      În online te orientezi pentru a găsi clienți mai repede și mai ușor nu pentru că este la modă:  cum totul depinde de profilul clienților și alegerea unui canal optim de comunicare și vânzare, abordarea online-ului trebuie făcută în funcție de acest aspect, de analiza business-ului sau de justificarea cheltuielilor în raport cu câștigurile

2.      Online-ul nu poate înlocui niciodată abordarea față în față: mai ales în cazul companiilor care vând B2B (business to business), online-ul nu poate fi niciodată canalul de vânzare principal, deoarece abordarea directă și comunicarea face to face vor fi întotdeauna esențiale în reușita vânzării.  

3.      Nu orice produs se poate vinde online: atunci când este vorba de un produs nou pe piață sau atunci când natura acestuia îl determină pe client să își dorească să îl testeze mai întâi nu putem vorbi de online ca și canal de vânzare ci mai degrabă de canal de promovare care să anunțe că produsul există, dar nu să îl vândă neapărat

4.      Online-ul este mai ieftin, doar dacă este folosit în mod eficient: aparent este nevoie de un buget mai mic pentru promovare și pentru anumite campanii, dar dacă acestea nu sunt optimizate pot fi extrem de ineficiente (mai ales în cazul Adwords sau Facebook Ads)

Este clar faptul că online-ul a devenit foarte important pentru aproape orice fel de afacere, că este un canal de vânzare și de promovare extraordinar, însă acesta trebuie privit în mod complementar cu offline-ul și strategiile folosite pentru vânzare ar trebui combinate pe cele două canale.

Un exemplu foarte bun este campania de la ROM (VIDEO AICI), care a combinat cu succes efortul de la nivel online cu offline-ul (acesta fiind un canal secundar, dar totuși eficient).

Cee a ce vreau să spun la final este că nu trebuie să subestimăm încă puterea offline-ului, chiar dacă online-ul ”prinde aripi”.

Unele lucruri nu pot fi suplinite de nicio tactică sau strategie online.