De ceva vreme mă tot ”roade” o întrebare, de fiecare dată când mă uit la un meci din UEFA Champions League: ce caută acolo Gazprom în calitate de mare sponsor?

Gazprom-Logo.svg

Nu am nimic cu ei, nu mă supără rușii sau marile lor companii, dar asocierea între gaz și fotbal este cel puțin suspectă.

Dacă ar fi un blog de geopolitică aș avea multe de spus și multe teorii ale conspirației de formulat, mai ales având în vedere contextul actual. Mă voi rezuma la fotbal și marketing, încercând să fiu subtil în a demonstra ecuația: fotbal + bani + rating mare = branding + influență.

Gazprom:

Este o companie de gaz rusească, chiar cea mai mare și puternică din lume, născută dintr-un fost minister al gazelor din Rusia și care se ocupă de exporturile de gaz rusești în lume.

Compania este deținută și controlată în marea majoritate de către stat și într-o mai mică măsură de către o serie de investitori. Rusia exportă prin Gazprom gaze și în Europa,unde gradul de dependență este redat în graficul realizat de cei de la Digi24:

Gurile rele ar spune că Rusia folosește compania și ca instrument de control sau manipulare al țărilor cu un grad ridicat de dependență, vezi cazul Crimeei.

Gazprom și fotbal:

Bun, dar întrebarea este: ce treabă are Gazprom cu fotbalul sau ce treabă are gazul cu fotbalul? Are, dar vom ajunge și acolo!

În primul rând trebuie să știm că Gazprom are un istoric destul de bogat cu fotbalul:

  • în 2005 a achiziționat echipa de fotbal Zenit ST. Petersburg

  • este sponsor oficial al Stelei Roșii Belgrad și al celor de la Schalke 04

  • a devenit în 2012 furnizorul oficial de energie al clubului Chelsea

Ne putem imagina că este vorba de foarte mulți bani investiți în acest sport până acum, multe milioane de euro în fiecare an.

O altă mișcare, de data asta mai ambițioasă a fost intrarea în grupul select și restrâns de sponsori ai UEFA Champions League în 2012, până la finalul sezonului 2014/2015.

Mare întrebare este, în continuare, de ce? Ce treabă are gazul cu fotbalul? Pot înțelege că Heineken vrea să vândă mai multă bere, că Ford vrea să vândă mai multe B-Max sau că Sony Computer Entertainment Europe vrea să vândă mai multe Play-uri, dar oare Gazprom vrea să vândă mai mult gaz?

Problema este că față de o mașină, un joc sau o bere, europeanul de rând nu merge la magazin să cumpere gaz, poate cel mult în unele țări să își aleagă furnizorul de gaz (nu sunt sigur de asta).

Atunci de ce investește așa mulți bani Gazprom în fotbal? (va fi și sponsor oficial al FIFA 2018 din Rusia pentru 71 de mil. euro)

Voi răspunde formulând o serie de ipoteze care țin mai mult sau mai puțin de marketing:

  • pentru că fotbalul european are multe milioane de spectatori și pentru o companie precum Gazprom, e PR bun

  • pentru că au și multe probleme legate de poluare și relația cu mediul, iar asta înseamnă, din nou PR bun

  • pentru că (spun unii), prin legătura directă cu statul rus, are de câștigat și cel din urmă

  • pentru că o imagine bună în Europa poate însemna și creșterea monopolului

  • pentru că fiecare implicare ”fotbalistică” într-o anumită zonă înseamnă mișcări de business puternice în acea zonă

Instrument de manipulare geopolitică sau nu, fotbalul european are mare nevoie de bani de la gigantul rusesc și nu numai. Din păcate, asta arată din nou că acest sport minunat merge pe bani, că în Europa suferă enorm din lipsa finanțării și că orice urmă de moralitate poate fi călcată în picioare în fața teancurilor de milioane de euro.

Mai bine un fotbal curat, dar cinstit sau unul ”pătat”, dar bogat? Se pare că Europa a ales varianta a doua…