Pentru că sunt pasionat de marketing, dar și de istorie mă gândeam zilele trecute la cum a apărut marketingul și de fapt ce inseamna marketing prin prisma istoriei sale. Nu neapărat cum ni se descrie la facultate, cu definiții ultra teoretice și un scurt istoric în primul curs.
Pentru orice specialist ce lucrează în marketing este foarte important să cunoască trecutul și evoluția sa pentru a înțelege unde a ajuns și de ce.
Sunt sigur că putem vorbi despre marketing încă de când cineva în preistorie și-a dat seama că trebuie să vândă ceva și a început probabil să strige asta în gura mare. Oare asta e o metodă de marketing?
Sunt sigur că da 🙂 Și asta e o metodă de marketing, cum de altfel sunt și ultra-modernele campanii CPC din zilele noastre.
Dar cum a evoluat marketingul în timp și ce anume l-a influențat? Cum de am ajuns să vorbim astăzi de marketing și care este diferența între acum și atunci când urlai pe stradă pentru a-ți vinde marfa?
Am făcut un rezumat a ceea ce a influențat de-a lungul timpului acest domeniu și cum a evoluat ajungând ceea ce este astăzi:
Fact no. 1: Marketingul s-a adaptat întotdeauna noilor invenții tehnologice.
Fie că a fost vorba de inventarea hârtie, radio, TV sau internet marketingul a fost tot timpul instrumentul prin care o anumită invenție a fost folosită ca și instrument de vânzare.
Pentru că îmi plac infograficele și am găsit unul superb care arată exact cum acest domeniu a evoluat în funcție de schimbările tehnologice. Le mulțumim celor de la Hubspot pentru realizare!
Fact no. 2: Marketingul a fost dezvoltat de oameni, puțini la număr, dar geniali.
Un domeniu tânăr, în continuă formare și care beneficiază de puțină cercetare academică…
Totuși sunt câteva nume sonore și în marketing, oameni care au dus această disciplină mai departe în timp.
Cu toții am auzit de Philip Kotler, fondatorul managementului marketingului, mult prea studiat în facultăți, sau de Michael Porter cu cele cinci forțe ce acționează asupra unei afaceri.
Pe lângă aceștia ar mai fi de menționat: Seth Godin (unul dintre cei mai influenți blogeri de marketing), Malcolm Gladwell (autor The Tipping Point) sau Martin Sorrell (CEO al WPP).
Fact no. 3: Marketingul nu este o știință exactă, este adaptabil, flexibil și foarte puțin conturat.
De când am început să cochetez cu acest domeniu mi-am dat seama de permisivitatea lui, de perspectivele total diferite din care se poate face sau de interpretările total diferite pe care le poate primi de la un individ la altul.
Fie că vorbim despre marketing digital sau tradițional, de tehnici sau strategii am observat că ceea ce funcționează undeva pentru cineva nu funcționează în acleași loc pentru altcineva.
Când mă gândesc la marketing mă gândesc la o orchestra operei din Viena, cu zeci de instrumente, toate integrate într-un ansamblu de poveste, dar care vor cânta diferit în funcție de muzicieni sau de dirijor.
Marketingul, este pus în valoare de marketeri și de abilitatea lor de a sincroniza toate instrumentele pe care le au la dispoziție să facă acest domeniu să fie eficient și să vândă.
Fact no. 4: Deși a evoluat foarte mult nu ești obligat să faci upgrade!
Vorbeam mai sus despre metoda de vânzare prin a urla în stradă și spuneam că probabil a fost una din primele metode folosite în marketing.
Partea interesantă este că în era modernă în care trăim această metodă încă se mai folosește și chiar funcționează în multe cazuri.
Nu spun acum să începi să mergi pe stradă cu un reportofon pentru a vinde un produs, dar sunt încă folosite în diferite zone ale lumii, chiar și în România (la piață de exemplu).
Pentru acest tip de afaceri nu este nevoie neapărat să țină pasul cu schimbările din marketing și asta e uimitor la acest domeniu.
După cum observi marketingul este un domeniu fascinant cu o istorie tânără, dar cu evoluții speactaculoase în timp, iar răspunsul la întrebarea ” ce inseamna marketing ?„ nu este unul simplu, dar din perspectiva mea ar suna cam așa:
Domeniul care e pus în valoare de oameni și care trebuie permanent să răspundă la nevoia unei afaceri de a-și vinde produsele sau serviciile. Domeniu în permanentă căutare de nou, ce aduce în favoarea sa evoluțiile tehnologice de masă.
Pentru tine ce inseamna marketing?
Leave a Reply