Am văzut și cel de-al doilea sezon din House of Cards și nu m-a dezamăgit. Este un serial atipic din multe puncte de vedere și unul din puținele seriale care nu are episoade ”moarte” (momente care deviază de la firul roșu).
Un Kevin Spacey care joacă magistral personajul lui Frank Underwood, politicianul dispus să facă orice pentru a-și satisface setea de putere, numeroase intrigi și războiae politice fac din House of Cards un serial pe care trebuie neapărat să îl vezi.
Dar ce putem învăța din acest film?
În acest serial sunt multe exemple de ”așa nu”, lucruri dezgustătoare pentru un om cu principii solide, dar sunt și multe lucruri pe care le poți învăța.
De aceea am extras câteva lucruri utile, câteva lecții de PR pe care orice specialist din acest domeniu le poate învăța vizionând acest film.
1. Când vine vorba de o dezbatere TV, pregătește-te în cele mai mici detalii și nu lăsa nimic la voia întâmplării!
Mai exact, nu fă ca Frank în dezbaterea live de la CNN în care Spinella îl distruge, mizând pe o pregătire solidă a dezbaterii și pe o detașare emoțională de invidiat.
2. Într-o situație de criză a imaginii publice, raționalul nu ajută prea mult!
Pentru a obține un avantaj în fața opiniei publice argumentul emoțional este cel care face diferența. Poți aborda problema pragmatic, analitic sau pe argumente, dar o tactică bazată pe emoții va fi întotdeauna mai bună.
3. PR-ul pozitiv la final!
Dacă ai o situația în care trebuie să acoperi o situație negativă, care te poate afecta, folosește-o mai întâi pe aceasta și abia apoi partea pozitivă.
Peter Russo este candidatul susținut de Frank pentru postul de guvernator al Pennsylvaniei, dar acesta are un trecut presărat cu lucruri negative ce îi pot afecta imaginea. Strategia alesă de Frank este să le scoată în evidență și să folosească argumentul: ”da, am avut un trecut urât, am făcut asta și asta, dar acum m-am schimbat și vreau să fac aceste lucruri bune pentru voi”.
4. Nu lăsa lucrurile să se agraveze!
Dacă apare o situație care se prezintă riscantă, acționează rapid și nu o lăsa să se dezvolte.
Când un accident stupid în districtul său amenința să se extindă ca știre negativă și să amenințe imaginea sa, Frank a lăsat totul și a plecat să rezolve problema direct de la sursă.
5. Adevărul este cea mai bună armă în PR, dar ai grijă cum îl spui!
Soția lui Frank susține un interviu live la TV și recunoaște că a avortat în timpul căsniciei cu congremanul. Această veste șochează pe toți, iar aceasta este nevoită să aducă o serie de completări care să nu afecteze imaginea cuplului.
6. Atacurile de tip cancan trebuie manevrate în mod delicat!
Cuplul Underwood este atacat public cu o fotografie care poate fi dovada că Frank a fost înșelat de soția sa. Aceștia reacționează public rapid precizând că fotografia este un bun al familiei și a fost făcută pentru aceasta. Reacția este naturală și deloc defensivă, iar acest lucru oprește mare parte din presupunerile publice cu privire la fidelitatea lui Claire.
7. O știre bună se propagă mai rapid în online, mai ales una negativă!
Sunt numeroase exemple, mai ales în primul sezon, de cum mediul online poate duce rapid o știre să devină extrem de populară. Știrile negative se propagă și mai repede, așa cum se întâmplă în cazul clipului viral care parodiază dezbaterea eșuată a lui Frank cu Spinella.
Acestea sunt doar câteva lecții de PR pe care le putem învăța din House of Cards. Am încercat să mă rezum la lecții ”bune” sau să pozitivez într-un fel.
Poate cea mai importantă lecție de PR politic pe care o învățăm din acest film este de cum să manipulezi și să ajungi departe, iar opinia publică să îți fie favorabilă.
Să sperăm că această lecție nu va fi utilă nimănui, mai ales că ne apropiem de o campanie electorală.
Leave a Reply