Recent am fost într-o scurtă călătorie de câteva zile în Paris și ca orice marketer curios am observat câteva lucruri interesante.

paris view

Probabil ceea ce m-a uimit cel mai mult este modul în care micile business-uri pariziene au înțeles importantă imaginii pentru a vinde. Nu este vorba doar de câteva excepții foarte reușite pe care le vezi oriunde, ci este vorba de medie: majoritatea businessurilor mici au o imagine reprezentativă.

Mai jos am selectat câteva imagini interesante care surprind precizia și importanța pe care o are imaginea pentru businessurile din Paris. Nu sunt cele mai profi poze și poate că nu arată mare lucru, dar imaginea și logo-urile sunt doar o mică parte din întreg. Ceea ce m-a uimit este concordanța dintre imagine și servicii, enervant de clară.

 

cafe richard

pomme de pais

cafe de flore

pompes funebres

Interesantă abordare pentru un astfel de serviciu: sobră, dar nu cu negru și multe cruci 🙂

Nu vreau totuși să îi laud prea mult pe parizieni, ci vreau să rezum câteva învățăminte pentru businessurile mici de pe la noi.

În ultima vreme lucrurile s-au schimbat în bine , dar mai e foarte mult de muncă. Francezii au un avantaj de 50 de ani în care au avut timp să învețe lucrurile astea, dar noi trebuie să recuperăm din mers.

Iată câteva lecții inspirate din călătoria pariziană, dar și din experiențele autohtone:

1. Imaginea e punctul de plecare: valorile de bază, rațiunea de a exista și modul unic în care se va face business, acestea sunt lucrurile ce ar trebui definite de orice afacere la început. Nu mai funcționează nici pe la noi simpla rațiune de a face bani, trebuie definit clar și specific cum anume se vor face bani (businessurile care obțin mare parte din cifra de afaceri nu se încadrează aici).

2. Imaginea face vâzarea: la un moment dat. În timp, lumea ajunge să te cunoască, să te recunoască și să cumpere de la tine datorită notorietății.

Să facem un excercițiu de imaginație: dacă numele afacerii tale este tacprodexim srl, iar site-ul tău este pantofielegantibrasov.ro (am luat doar un exemplu, nu cred că există această firmă), cum te va recunoaște lumea în timp? Poate că lucrurile vor merge o perioadă dacă ai prețuri bune, dar pe termen lung vei fi dat uitării.

Unii vor spune că poate vorbesc de OZN-uri și că la noi situația se va schimba în 20 de ani, dar nu este așa, lucrurile sunt deja în schimbare.

3. Imaginea dă încredere: e logic, e normal și e de bun simț. Când te duci la interviu și vrei un job te îmbraci frumos, iar dacă ai o afacere și vrei să vinzi ceva, nu este la fel de normal să îl îmbraci frumos? Să îi faci un logo decent, un site prezentabil și materiale de vânzare care să arate bine?

Sigur răspunsul este ”da”! Nu faci asta pentru că ”așa trebuie”, ci pentru că imaginea îngrijită oferă încredere.

4. Investiția în imagine nu e așa de mare: nu necesită foarte mulți bani până la urmă. Poți căuta singur un proces de branding, te poți informa și poți pregăti singur bazele, dar asta va însemna timp investit și nu îți va oferi garanția unui rezultat bun. Poți apela la un specialist, iar lucrurile vor merge mai bine, dar costurile vor crește.

În orice caz, important este să stabilești câteva lucruri de bază și să creezi o imagine clară încă de la început. Vei vedea că diferența financiară între a realiza o imagine ”pe genunchi” și ceva profesional, nu este așa de mare.

5. Imaginea discretă și clară este mai bună: acesta este una din cele mai clare lecții învățate la Paris. Claritatea și simplitatea sunt lucruri esențiale și de efect atunci când vine vorba de construirea unei imagini. Stilul parizian este cu siguranță clasic și puțin distant, dar acesta este specificul zonei.

6. Imaginea permite unui business să traiască: asta este concluzia și consecința punctelor de mai sus. Sper ca peste 50 de ani să existe afaceri care să poată spune ”since 1991”, sincer, nu doar pentru marketing. Acest lucru va fi posibil dacă, pe lângă viziune și produse bune, va exista și o imagine bine determinată a afacerii.