Înainte să ne uităm cu speranță la 2015 și să ne pregătim strategiile, cred că este necesar să analizăm puțin și ce s-a întâmplat în 2014.
An interesant și plin de schimbări, lucurui interesante, dar și dezamăgiri, 2014 poate fi caracterizat într-un singur cuvânt: maturizare.
Doamnelor și domnilor, în 2014 online-ul românesc a început să se maturizeze.
Am început să ne dăm seama că trebuie să investim în online pentru a ne menține afacerile în ”viață” și am învățat că nu e de ajuns să investim haotic, ci trebuie să facem asta cu discernământ și simț al ROI-ului.
În 2014 Facebook în România a început să frâneze expansiunea, iar numărul de utilizatori a rămas la 7.2 milioane de câteva luni bune.
Pe de altă parte vârsta medie a utilizatorului a început să crească, iar astfel Facebook se menține un mijloc de promovare atractiv din punct de vedere public/cost.
Nu ne-a încântat prea mult faptul că partea organică aproape a ”murit”, că vom fi evaluaţi în funcţie de feedback-ul utilizatorilor și când facem ad-uri sau că reach-ul a fost tăiat mai ceva ca porcii de Crăciun (a se permite aluzia).
Ne-au încântat în schimb îmbunătățirile aduse în managementul ad-urilor, Business Manager-ul, accentul pus pe video, începutul dispariției pisicilor de pe wall-uri (nu că n-ar fi simpatice) și costurile bune pe click.
Tot în 2014, odată cu alegerile prezidențiale, am aflat că Facebook și online-ul pot fi folosiți pentru a schimba, pentru a influența viitorul și pentru a mobiliza masele. Generația Facebook și-a spus cuvântul și s-a mobilizat! Încă un semn de maturizare.
În altă ordine de idei, peisajul social media autohton este în continuare trist și dominat de Facebook. Twitter e în continuare la sol, Instagram crește timid, iar pe alte rețele oamenii au cont, dar sunt inactivi.
De urmărit, totuși, va fi creșterea Instagram, iar Pinterest are un potențial imens, dar nefolosit.
Publicul din România nu se polarizează pe rețele de socializare, rămâne fidel Facebook și nu explorează.
Ei bine, aici nu ne-am maturizat din păcate.
Blogosfera și-a reluat creșterea (+31% conform Zelist), dar aici mai e mult de lucru la engagement-ul cititorilor și relevanța campaniilor pentru branduri.
Alex Negrea (marketing20.ro) și Costin Cocioabă de la refresh.ro au făcut un studiu foarte interesant despre starea blogosferei și l-au publicat AICI.
Pe de altă parte, ”vlogosfera” a făcut un mare pas înainte în 2014. Oameni noi au intrat, alții mai vechi s-au consacrat și fenomenul a crescut puternic.
Tot pe categoria de divertisment creșterile sunt substanțiale, dar apar încet, încet și vloguri specializate. Aici ar fi nevoie de mai mult pentru că Youtube nu e doar ”ca să te râzi”.
Pe Google românii au căutat ”pe trend” în 2014, topul căutărilor pe categorii este aici. Mai jos și clipul celor de la Google pe 2014:
În SEO am început să înțelegem că volumul este mai puțin important și că e mai important să punem accent pe conținut de calitate. Să ne înțelegem, nu a dispărut SEO spam-ul, dar tot mai mulți proprietari de business au înțeles că penalizările ustură tare.
Google Analytics s-a schimbat la rândul său și a adus numeroase îmbunătățiri, sintetizate structurat de către Gabi Nistoran în acest articol.
Anul acesta am avut cel mai mare Black Friday de când am importat conceptul. Emag a vândut de 34 milioane de euro (estimat) în condițiile în care, în 2013, vânduse de 23 de milioane de euro.
Tot eMag a doborât recordul la cel mai scump produs vândut online, un BMW X6 în valoare de 66.500.
Acest Black Friday nu a fost doar despre eMag și recorduri, a fost despre jucătorii mai mici care au înțeles că trebuie să ”prindă valul” și să investească într-o astfel de campanie.
Da, ne-am maturizat și la acest capitol, avem probabil cel mai mare, diferit și profitabil Black Friday din Europa, dar încă suntem repetenți la manevre și prețuri umflate înainte de campanie. Suntem încă repetenți la livrarea comenzilor și la customer service, dar învățăm ușor, ușor.
Au mai fost și ”hit-uri” străine precum Ice Bucket Challenge, poate puțin cam exagerat interpretate, dar per total 2014 a fost un an de progres în online, un an de maturizare.
Las aici retrospectiva și încep să mă gândesc la 2015, dacă ai completări adaugă-le mai jos!
December 25, 2014 at 01:07
Salut Ovidiu,
Frumos prezentat, suficient de tehnic, dar lăsat destul de lejer ca sa meargă și “sarmalele” .
Ca sa ma refer doar la Black Friday, și doar la partea unde am competență voi spune ca ai și nu ai dreptate.
Ai dreptate la ca livrările au lăsat de dorit, dar dacă segmentam lucrurile vei vedea ca lucrurile pe medie au stat prost pentru ca anul acesta au intrat în acest fenomen firme cu nume, dar care nu au știut în ce se baga. Pe de alta parte, organizarea expedierilor a lăsat mult de dorit, la marii retail-eri, unde nu te-ai aștepta gândindu-te la experienta acumulata. Îmbucurător este ca micii antreprenori din online au fost foarte bine pregătiți și volumele vândute în săptămâna cu Black Friday au echivalat cu vânzarea din 2 sau chiar 3luni.
Pot spune ca maturizarea s-a simțit, mai ales în rândul celor cu volume mici și medii.
Acest lucru va aduce beneficii on-line-ului per ansamblu și celor serioși (indiferent de marime) în particular.
Pasul cel mai important ce trebuie făcut este sistemul de plăti.
La noi este mega popular plata ramburs. Și aici va trebui lucrat mult. Noi vom face niște schimbări anul viitor și speram sa conducem piața către plata direct pe site sau cu cardul.
Vedem cum decurg implementările, dar testele au fost ok.
Închei prin a-ți ura un Crăciun fericit și un an nou cat mai bun.
December 29, 2014 at 13:34
George, mulțumesc pentru urări, îți doresc și ție un An Nou fericit și îmbelșugat! 🙂
Legat de problema livrărilor, mă refeream mai ales la retailerii mari care nu s-au organizat prea bine și au pus în dificultate clienți și firme de livrări. Acolo a fost problema cea mai mare, dar poate vor învăța sper pentru anul viitor.
Sunt total de acord cu tine legat de plăți, acolo chiar suntem ”imaturi”… 🙂