.

Publicitate pentru Rosia Montana: cum arata masinaria de marketing RMGC

Țin să precizez de la început că  prin acest articol nu doresc să iau partea cuiva în acest caz. Bineînțeles , am propriile idei și convingeri legate de acest subiect, dar ce doresc să analizez este efortul impresionant de marketing depus de către RMGC în susținerea imaginii proiectului în rândul opiniei publice.

rosia montana gold corporation

Sunt un om de marketing și înțeleg pe deplin ce înseamnă comunicarea în formarea unei păreri și în influențarea luării unei decizii.

Cazul Roșia Montană ne este cunoscut tuturor mai mult sau mai puțin, mai ales pentru că asistăm practic la o explozie mediatică pe această temă în aceste zile.

Pe scurt pentru cei ce nu știu:

  • RMGC dorește să exploateze zăcământul de aur din munții Apuseni, creând astfel câteva mii de locuri de muncă și aducând câteva miliarde de euro la bugetul statului (nu e cazul să aduc cifre oficiale)

  • Organizațiile de mediu și o parte din opinia publică sunt împotriva acestui proiect deoarece modalitatea de extracție, potrivit acestor organizații, ar aduce daune imense mediului înconjurător și patrimoniului istoric din zonă

Mai multe detalii legate de acest proiect controversat și cum a evoluat în timp poți găsi la o simplă căutare pe google sau în acest articol apărut aseară pe ZF.ro 

În ceea ce privește efortul de marketing depus de RMGC, pot spune că este unul impresionant.

Atenție: nu este vorba de un caz clasic de promovare în care ai un produs, vrei să îl vinzi și apelezi la o campanie de marketing pentru a-l face cunoscut. Proiectul nu trebuie vândut, ci acceptat de către opinia publică. Vânzarea efectivă nu se măsoară în bani ci în păreri favorabile desfășurării proiectului!

Mai jos am realizat un infografic în care am sintetizat cele mai importante detalii ale sistemului de promovare dezvoltat de RMGC:

marketing RMGC

De data aceasta nu doresc să extrag concluzii din această analiză.

Peste RMGC a plouat cu acuze de lipsă de moralitate, lobby la autorități locale și centrale, dar și cu proteste de stradă mai nou.

Nu vreau să discut despre aceste lucruri, dar ce vreau să subliniez este și concluzia studiului SOCIOPOL de acum câteva zile care ne arată faptul că 68% dintre Români sunt de acord cu începerea extracției de la Roșia Montană.

Așa că las deschisă întrebarea: campaniile și investițiile în comunicare realizate de către RMGC au avut succes?

MATERIALE INFORMATIVE:

Pagina de Facebook oficială:
https://www.facebook.com/ProiectulRosiaMontana
Dintre site-urile deținute de RMGC:
http://rosia-montana.ro/, http://www.scrisoarecatreromania.ro, 
http://www.rmgc.ro, http://rosiamontana-da.ro/,
Articole pro-partes:

Verticalnewws
Voxpublica
Paginademedia

11 Comments

  1. Foarte interesanta analiza investiilor in publicitate dar articolul mi se pare scris tendentios in introducere.

    Lucrurile nu sunt in nici un caz atat de simple cum sunt prezentate in introducere cu locuri de munca si bani la buget.

    Va invit sa cititi articolul de mai jos pentru mai multe detalii, nu publicatii care mananca o paine de la RMGC.

    http://radutanasescu.ro/ce-se-intampla-in-piata-universitatii-si-de-ce-imi-pasa-de-rosia-montana/

    Este foarte posibil ca poloarea cu cianura sa ne afecteze pe fiecare dintre noi, inclusiv pe cel care a scris acest articol, nu tratati superficial subiectul.

    • Ovidiu Balcacian

      September 4, 2013 at 16:24

      Eva, sunt conștient de ce spui tu, dar nu am vrut să abordez această temă din perspectiva impactului asupra mediului sau asupra oamenilor.

      Eu sunt marketer și de asta mă ocup, este domeniul în care îmi pot spune o părere acreditată.

  2. Irina Prisacariu

    September 4, 2013 at 17:33

    Acest subiect mă preocupă și pe mine în ultima vreme și observ că ai încercat din răsputeri ca în articol să nu lași vreo urmă a părtinirii tale. Bravo! Și mie mi-ar plăcea o analiză de ansamblu a forțelor care amenință să se izbească aici în ograda noastră.

    Am găsit una făcută de un străin (Rupert Wolfe-Murray Editor at Castle Craig)
    http://www.huffingtonpost.co.uk/rupert-wolfemurray/romania-the-worlds-first-_b_3395413.html?utm_hp_ref=fb&src=sp&comm_ref=false

    Ce mă incomodează defapt pe mine este că implicarea personală a lui Bogdan Naumovici în subiect i-a împins la tăcere pe toți ceilalți din breasla advertisingului românesc. Toată lumea se abține. Dar Roșia Montană nu e un produs! Și aici țin să te amendez și pe tine.

    ”Eu sunt marketer și de asta mă ocup, este domeniul în care îmi pot spune o părere acreditată.” Dacă faptul că ești făcut din carne și oase nu ți se pare un motiv suficient care să te acrediteze în susținerea unui punct de vedere cu privire la un proiect care ar putea să te afecteze, atunci rămâi marketer. E un domeniu frumos.

    • Ovidiu Balcacian

      September 4, 2013 at 18:07

      Așa cum am spus, am o părere dincolo de latura profesională și de domeniul în care activez.

      Dar faptul că sunt pro sau contra nu aduce un plus de valoare analizei pe care am realizat-o.

      Concluziile le poate trage oricine din ce aude pe la TV, radio, presă, onlie și poate chiar din articolul meu.

      Ca om? Nu, nu mi se pare normal să investești sumele astea cu scopul de a influența în masă…dar știu că nu este singurul caz, știu că se întâmplă des asta și nu pot fi foarte radical în a fi contra. Sumele astea sunt infime față de sumele folosite ca lobby pentru un atac în Siria de exemplu. Asta nu ne afectează direct poate, dar nu suntem până la urmă cetățeni în aceeași lume?

      Prin articol totuși vroiam să subliniez că un efort mare a fost făcut și sunt curios și eu până la urmă, mai departe de sondaje, dacă a avut efect.

  3. Irina Prisacariu

    September 4, 2013 at 19:47

    Da, îți înțeleg curiozitatea. Același motiv m-a determinat și pe mine, fiind aseară la protest, să mă întreb dacă suntem într-adevăr o majoritate sau nu care luptă împotriva proiectului. Prin minte mi-a trecut și un referendum. Poate un pic exagerat pentru a fi folosit ca instrument de măsurare a eficienței unei campanii de comunicare și pe de altă parte ineficient în ceea ce privește veridicitatea informațiilor – și aici mi-a blocat speranța că un referendum ar putea releva ceva real.

    Într-adevăr, întrebarea este bună: Poate schimba o campanie de comunicare convingerile despre bine și rău într-o situație? Cred că toată campania de advertising, începută de timpuriu, a avut scopul de a îndulci intrarea în scena publică a informațiilor cu privire la RMGC. Proiectul, care pare mai mult unul nociv, decât profitabil pentru țara noastră, trebuia să-și pregătească drumul.

    Cu toate astea, cred că răspunsul la întrebare nu-l vom afla niciodată, nici dacă trece, nici dacă nu trece proiectul. Cred că opinia publică are greutate pentru RMGC doar în măsura în care îi pune bețe în roate. Dacă campania a convins sau nu cu adevărat, cred că e un studiu pretabil pentru o firmă de studii de piață, nepărtinitoare.

    Îmi doresc totuși ca peste câțiva ani, când voi citi un studiu tip ”ce a mers ce nu a mers” în această campanie, să regăsesc acolo informații care să arate că mentalul colectiv al timpurilor prezente a fost treaz la momentul potrivit, și că indiferent de eforturile campaniei de comunicare… BINILI ÎNVINGE! 😛 – asta în loc de happy end.

    • Ovidiu Balcacian

      September 4, 2013 at 23:58

      În primul rând țin să te felicit pentru că ai participat la protest, cred că e un foarte bun exercițiu pentru o democrație, indiferent de deznodământ.

      Într-adevăr partea cu referendumul este discutabilă… e foarte probabil să nu arate de fapt realitatea majorității.

      Un lucru e cert însă, mesajul campaniilor a prins la o majoritate (din nou), care nu ar ieși în stradă pentru o cauză de genul, o mulțime care din păcate nu înțelege ce înseamnă să susții o cauză de acest fel.

      Poate că este momentul ca majoritatea ușor influențabilă să nu mai decidă pentru toată lumea. Pentru mine ”BINILI” pentru țara asta, cam asta înseamnă.

  4. Abia aştept să-i văd pe oamenii aştia plecaţi din ţară. M-am săturat de ei.

  5. Campaniile de promovare impreuna cu sustinerea mass media, cred ca are efect, vorbim de cateva milioane de persoane care se uita la televizor si care sunt foarte influentabile.

  6. Publicitate pentru Rosia Montana: cum arata masinaria de marketing
    RMGC chiar ca merita inclus in cele mai bune saituri din Romania.

  7. Cel mai bun articol despre Publicitate pentru Rosia Montana:
    cum arata masinaria de marketing RMGC pe care l-am citit ORA exacta pana acum!

  8. Acest articol, (Publicitate pentru Rosia Montana: cum arata masinaria de marketing RMGC )
    merita distribuit tuturor!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*