Îmi place marketingul autohton și îmi place că este în creștere. Este un domeniu încă tânăr și a evoluat mult în ultimii ani.

metode de promovare

Lipsesc totuși din peisaj metode de promovare alternative care să pună lucrurile în mișcare, să dinamizeze puțin acest peisaj gri, dominat de online și plafonat de metode clasice în offline.

Mă refer strict la metode de promovare de tip guerilla marketing pe care le-aș folosi cu precădere în offline, poate cu o componentă de viralizare pe online.

Guerilla? What guerilla?

Guerilla marketing este un concept relativ nou în marketing care se referă la metode non convenționale de promovare, care să surprindă, să uimească și să creeze un efect WOW. De la street art, flash moburi sau campanii de stradă până la campanii duse în online.

Un exemplu de astfel de campanie este Coca Cola Happiness Machine, în care cei de la Cola au instalat un automat într-un campus și au împărțit cu studenții… fericire 🙂

Ideea este interesantă, a devenit virală pe net (are peste 6 milioane de vizualizări clipul oficial) și ce este foarte interesant, față de o altă reclamă clasică a fost mult mai ieftină.

Cei de la Cola au făcut ceva similar și la noi (chiar aici la Brașov), ambalat totul sub formă de reclamă clasică, dar totuși interesantă cu aproape 800.000 de vizualizări pe youtube:

Bun, până la urmă de ce te ajută o campanie de guerilla?

Dacă ești un brand mare, este o metodă prin care rupi monotonia și primești un boost la brand awareness, poți deveni mai personal cu clienții tăi și poți interacționa cu grupuri de consumatori cu care interacționezi mai puțin la un cost mult mai bun decât prin metodele clasice.

Nu aș vrea să vorbesc neapărat despre branduri mari totuși.

Avantajele de cost și notorietate aduse de o astfel de campanie sunt mult mai mari pentru un brand mai mic.

Problema este că brandurile mai mici nu prea fac astfel de campanii, mai ales în România. De ce? Sunt multe motive… pornind de la mentalitate (nu vreau să zic fraza ”așa-i la noi”, ci ”așa-i la noi în Europa”) și ajungând la lipsa acută de creativitate atunci când vine vorba de așa ceva.

Ce se poate face?

Sunt câteva metode de promovare de guerilla pe care eu le-aș testa și sunt sigur că ar avea succes și în România!

# Fă ceva cu panourile alea stradale!

metode de promovare

Ne-am săturat să vedem așa ceva… inutil, deloc creativ făcut în grabă și monoton.

metode de promovare

Dacă ai face așa ceva în schimb, da ar costa mai mult (grafică, realizare, montaj), dar ar avea un impact mai mare, ai putea distribui imaginea online, ai putea să ieși mai mult în evidență. Este o metodă de bază, dar poate la îndemâna oricui folosește panouri stradale.

#Schimbă pliantele cu o campanie de stradă!

Grafică, print, distribuție…direct la coșul de gunoi de cele mai multe ori.

Poți investi banii folosiți într-o astfel de campanie pe așa ceva:

metode de promovare

Mai interesant, atrage atenția și poate chiar și clienți noi. De asemenea se poate distribui ușor online.

#Non convențional, dar creativ!

Iată câteva exemple simple, puțin costisitoare, dar cu siguranță de impact.

După ce treci de aprobările necesare, ai nevoie de creativitate! Asta definește o campanie bună de guerilla, iar exemplele de mai jos o au:

metode de promovare

metode de promovare

Exemplul cu dentistul rezumă foarte bine conceptul de ieșit din comun, creativ și cu buget mic 🙂

#Fă ceva unic!

Ca în exemplul următor! Deși Volkswagen este realizator (și ei au buget), ideea nu este complicată și deși costă mai mult decât altele impactul este foarte ridicat:

Pentru alte idei și metode de promovare prin guerilla poți intra pe contul meu de Pinterest unde am realizat un board cu mai multe idei similare!

http://www.pinterest.com/ovidiubalcacian/metode-de-promovare-de-guerilla/