Zilele acestea stând și lucrând intens la concepte, idei, materiale și strategii de Black Friday mi-am luat câteva minute să mă gândesc la acest ”eveniment” și din perspectiva unui potențial cumpărător.

black friday

De aceea mă voi exprima din două perspective în cele ce urmează.

Marketerul: nu există urmă de îndoială că ceea ce s-a întâmplat anul acesta de Black Friday este unic chiar și pentru noi… Au furat startul spun unii, au schimbat data spun alții, însă ceea ce s-a întâmplat de fapt este că în România Black Friday a devenit Black November.

Reducerile au început devreme în luna Noiembrie, au continuat și vor continua până pe 22 Noiembrie (data oficială a primei reprize de Black Friday în România). După această dată vom continua cu reduceri până pe 29 (data oficială a cele de-a doua reprize Black Friday în România și data oficială a Black Friday oriunde în lume), urmând ca până de Crăciun să o ținem tot așa.

Poate tonul meu este puțin ironic, dar nu vreau să condamn retailerii care au făcut din acest eveniment de o zi unul de o lună. Au două motive foarte întemeiate să o facă :

  • Sunt mulți bani în joc pentru această perioadă (undeva la 200 de milioane de euro, poate chiar și mai mult)
  • Românii nu au putere de cumpărare constantă și cumpără foarte mult la reduceri, dar fiind totuși mulți cumpărători și perioada trebuie să fie mai lungă

Ce este ciudat și anormal este modul în care în comerțul de la noi primează ”legea junglei” și fiecare face regulile așa cum dorește, dar mai ales când dorește (nu e o noutate totuși).

Un clip simpatic rezumă în câteva minute această scenă a Black Friday-ului autohton:

Consumatorul: pe de altă parte sunt foarte fericit, dar puțin amețit.

Mă aștept la multe reduceri, unele chiar destul de mari, dar sunt bulversat de când și pe cine trebuie să urmăresc… Dacă vreau să-mi cumpăr un ceas, oare când trebuie să caut oferte? Dar dacă vreau o pereche de papuci? La tablete, telefoane, televizoare și altele similare e clar, 22 este ziua de referință.

Mă simt cu adevărat privilegiat că se pregătește așa o mare bătălie pentru banii mei, dar simt că trebuie să am puțină grijă și să :

  • Mă gândesc din timp ce anume vreau să cumpăr (fac o listă eventual)
  • Caut produsele în toate magazinele online/offline și urmăresc prețurile înainte de Black Friday (în limita timpului disponibil)
  • Mă abonez la newslettere și urmăresc aceste magazine să aflu data oficială de start a Black Friday pentru ei (de obicei concurenții aleg aceeași zi – iată aici o listă completă de jucători participanți la Black Friday)
  • În ziua respective verific prețurile peste tot, compar și adcă îmi convine cumpăr

Complicat? Poate, dar am mai auzit lucruri mai neplăcute anii trecuți de Black Friday și vreau să fiu sigur.

În concluzie pot spune că anul acesta va fi un an foarte interesant pentru toată lumea și pentru că îmi plac finalurile fericite (chiar și din cele mai ciudate povești) sper ca toată lumea să aibă de câștigat din acest Black Friday, dar în mod corect și etic (nu așa cum a început).